Monday, 28 May 2012


Peredaran mase begitu pantas...kuliah hanya tggal satu mggu j lagi, setrsnya dsusuli stdy week n then exam...hbs exam, maka berakhirlah pengajinku di perngkat sarjana muda...oh, kajian ilmiah satu lagi tugasku lum selesai...ermm...moge tugasanku dapat diciapkan tak lama lagi..amin...d samping tugas2 hrianku yg ku perlu siapkn, fkiranku sentiase mgingati suatu tarikh..lam 17 hari lagi tarikh tersebut akan ku lalui....ermm...ape yang boleh ku doakan, moge semuanya dpermudkan Allah & moge2 itu adalah keputusan yang tepat..amin..

Tbe2 teringtkan keluarga..mok..ayoh...tok..tok ki..mok de..ain..alin...adik...sedih lah lok....ya Allah, sesungguhnya ku sgt2 menyayangi mereka...lindungilah mereka..murahkanlah rezeki mereka, rahmatilah mereka...moge2 mereka sentiase sihat ya Allah....

Sunday, 13 May 2012

Salam..Alhamdulillah, ku sgt2 b'syukur hari ini, saat ini, masih dberi kesempatan melihat dunia ciptaan Allah Yang Maha Esa....apabila dalam keadaan sakit, macm2 akan dfikirkan...entah dpt jumpa mak ayah lagi atau tidak, entah dpt buat baek lg atau tidk, entah dpt bertaubat lg atau tidk...sungguh kesakitan yg Allah beri merupkn kaffarah atas dosa2 yg lalu..=) 3 kali pengalamn masuk wad, tp kali ini sgt2 berbeza...perkra baru yg ku alami...mungkin akan segar dlm ingtanku smpai bile2...moge perkara itu, tidk akan berlaku lagi..sungguh ku serik ya Allah....moge2 penglamn itu tidk akan berulang lgi..amin....=) 

 peringtan buatku:
>kalau berase susah, sbenarnye ade lgi org yg lebih susah drku
>kalau berase sakit, sebenrnya ade lgi org yg lebih sakit drku

~Allah Maha Mengetahui~

teringt 2 org mak cik yg mghidap sakit *** yg dtemptkn ditepi katilku...x snggup untuk dsebut penykit 2 org mak cik tersebut....Subhanallah...sungguh tabah mereka...dgn keadaan skit mereka, mereka masih lagi boleh memberi bnyak nasihat kpdku..salah seorang dr mak cik tersebut akan operation esok....ya Allah sembuhkanlah mereka..amin...

Alhmdulillah, dgn kesihtan yg baek ini, moge2 semua tugsan ku dpt diselesaikan...

~ Ya Allah, permudahkanlah segala urusan hamba-hambaMu ini..amin..^_^ ~




Sunday, 15 April 2012

~ Allah Maha Mengetahui ~

setiap keputusan yang ku ambil & lakukan, ku mengharapkan ia adalah keputusan yang terbaek bagiku...tapi, apakan daya..kadang-kadang timbul d benak fikiranku, ade orang laen yg tersalah angggap dengan tindakan yg ku lakukan...benar2 d lubuk hatiku....tak nak menyakitkan hati mana-mana pihak...ku teringin seperti orang laen... < sgt2 menginginkannya >.....ku impikan seperti orang laen... < sgt2 ku impikan > ....jauh d lubuk hatiku..mengharapkan ape yg ku inginkan  & impikan itu termakbul *jika Allah izinkan*

~ Ya Allah, jika ku menyakitkan hati orang2 d sekelilingku, apatah lagi ibu bapaku, tunjukkan pengajaran kpdku ya Allah...dari ku terus lakukan bende yg sama~ 

~ Ya Allah, Sesungguhnya kau Maha Mengetahui setiap bisikan di hati hambaMu ini ~ 

Sunday, 3 July 2011

suatu petang....

Ketika ku sibuk menyiapkan tugasanku...telefon ku berbunyi menandakan satu mcg baru ku terima...terkejut tatkala mambaca isi mcg tersebut, "kak roha, cikgu Mariam telah meninggal dunia", pabila ku dengar sahaja nama cikgu Mariam, segar di ingatanku tentang apa yang berlaku 14 tahun lalu...cikgu yg telah mengajarku mata pelajaran bahasa melayu. Semenjak dua menjak nie, memg cikgu selalu jer masuk kuor hospital disebabkan kencing manis yang dihadapinya..sebelum ku dtg semula ke UKM, ade ibuku bgitahu yang cikgu masuk hospital, kebtulan aku cbuk,  x brkesempatan untuk pergi melawat cikgu...semuanya telah ditakdirkan..setiap hari, kita mgkin akan mendgr org nie mati, org 2 mati, tapi adakah kita lupa, kita juga akana merasainya, entah sesaat lepas ni atau esok atau lusa?? semuanya hanya Allah sahaja yg tahu....moge2 roh cikgu ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..amiinn....
Ya Allah, Jika matiku lebih baek bagiku, matikanlah daku dan tempatkanlah daku di kalangan orang-orang yg beriman, jika hidupku lebih baek bagiku, berkatilah dan redhailah segala amal perbuatanku di dunia ini Ya Allah...AMIIN YA RABBAL 'ALAMIN."

Wednesday, 29 June 2011

wahai wanita solehah...

wanita solehah ibarat mawar berduri.Dari jauh
kelihatan cantik & lembut,namun bila didekati
lelaki ajnabi,durinya jadi perisai untuk memelihara diri.
wahai muslimah,jgn kau tumpulkan duri2mu
hanya kerana ingin didekati insan bernama lelaki,
kerana rojul soleh hanya akan memilih mawar-mawar
yang tajam berduri-

-Jadilah khazanah kerahsiaan seperti mawar yang
memagari dirinya dengan duri,harum mewangi,tapi
tak mudah disentuh,apalagi untuk dimiliki.
Jadilah bunga yang benar2 hebat agar mampu
menjadi mawar berduri untuk terus mekar dijambangan
dakwah,dan menjadi sayap kiri para mujahid
fisabilillah-



-wahai wanita solehah,jgn risau akan jodohmu kerna
muslimin yang bijaksana takkan terpaut pada wanita
hanya pada kecantikan/lirikan senyuman,pada
bicara manja yang menggoda atau pada pujuk
rayu seorg wanita yang meruntuhkan imannya.Telah
tercatat seungkap nama lelaki di luh mahfuz untukmu.
Cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mana
ketinggian peribadimu,jika kau tetap diatas jalan
yang diredhai,insya ALLAH si dia turut dijalan yang sama.-


-sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita.
andai belum sampai jodohmu,anggaplah bahawa lelaki
yang kau nantikan itu sedang membina sahsiah
kepimpinannya bg memimpin dirimu,kerana pada wanita
itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar2 layak
pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu.
Lupakanlah segala kegundahan,teguhkan diri pada cinta
hakiki nescaya cinta lelaki soleh turut kau miliki.-


Perempuan yang suci
Adalah perempuan yang dijaga oleh Allah
Tidak sedikit pun Allah membenarkan
Mana-mana lelaki ajnabi yang fasik menyentuh dirinya
Walaupun hatinya…
Kerana Allah teramat mencintainya…

Tetapi andai kita bergelumang
Dengan cinta lelaki yang palsu imannya

Di mana Allah untuk menjaga kita?
Allah seakan melepaskan kita
Kepada seorang manusia
Yang lebih banyak mengecewakan kita

Jika Allah datangkan kesedaran dalam diri
Supaya meninggalkan cinta seorang lelaki yang munafik
Itu bermakna Allah mahu mengambil kita kembali
Untuk dijaga-Nya, dilindungi…

Mengapa masih ragu-ragu?

Kekuatan usah ditunggu tapi harus dicari
Hargailah di atas kesempatan yang Allah beri…

ya ALLAH,bantulah aku memperbaiki agamaku kerana agama adalah
tempat bergantung hidupku,perbaikilah duniaku kerana di atas dunia
inilah tempat aku hidup,dan perbaikilah akhiratku kerana ia adalah
tempat kesudahanku.